POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH W ZESPOLE PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNYCH W BIELSKU-BIAŁEJ PREAMBUŁA

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników ZPPP
jest dbanie o szeroko rozumiane dobro każdego dziecka i działanie w jego najlepszym
interesie.
Głównym zadaniem realizowanym przez pracowników naszej placówki jest niesienie
dziecku pomocy we wszystkich obszarach jego rozwoju. Obejmuje to również reagowanie na
wszelkie dostrzeżone przejawy przemocy, krzywdzenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami
prawa i przepisami wewnętrznymi Poradni zwanymi „Polityką Ochrony Dzieci Przed
Krzywdzeniem”, a także etyką zawodową i moralnością.

Rozdział I
Terminologia

§ 1

1.   Pracownikami ZPPP są pedagodzy, psycholodzy oraz pracownicy administracji
       i obsługi zatrudnieni na podstawie umowy o pracę a także studenci odbywający praktyki.
2.   Dzieckiem jest każda osoba od urodzenia do ukończenia 18 roku życia.
3.   Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentowania dziecka, jego przedstawiciel
      ustawowy (rodzice/opiekun prawny) lub inna osoba uprawniona do reprezentacji na
      podstawie przepisów szczególnych lub orzeczenia sądu. W myśl niniejszego dokumentu
      opiekunem dziecka jest także rodzic zastępczy.
4.   Zgoda rodziców dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka
      w sytuacji, gdy oboje posiadają pełne prawa do sprawowania opieki nad dzieckiem
      i stanowią tzw. rodzinę pełną. W sytuacji, gdy dziecko nie jest wychowywane
      w tzw. rodzinie pełnej, a oboje rodzice posiadają pełne prawa rodzicielskie, wskazana jest
      zgoda obojga rodziców. W przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka
      należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy spornej przez sąd.
5.   Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu
      karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Zespołu Poradni
      Psychologiczno-Pedagogicznych, zagrożenie dobra dziecka lub zaniedbywanie go przez
      jego opiekunów.
6.   Przemoc fizyczna to wszelkie celowe, intencjonalne działania wobec dziecka powodujące
      urazy na jego ciele np.: bicie, szarpanie, popychanie, rzucanie przedmiotami, itp.
7.   Przemoc emocjonalna to intencjonalne, nie zawierające aktów przemocy fizycznej
      zachowania dorosłych wobec dzieci, które powodują znaczące obniżenie możliwości
      prawidłowego rozwoju dziecka np.: wyzwiska, groźby, szantaż, straszenie, emocjonalne
      odrzucenie, nadmierne wymagania nieadekwatne do wieku i możliwości dziecka,
      niszczenie ważnych dla niego rzeczy lub zwierząt, nieposzanowanie granic prywatności,
      itp.
8.   Zaniedbywanie to niezaspokajanie podstawowych potrzeb dziecka zarówno fizycznych,
      takich jak właściwe odżywianie, ubieranie, ochrona zdrowia, edukacja, jak i psychicznych
      jak poczucie bezpieczeństwa, doświadczania miłości i troski.
9.   Wykorzystanie seksualne to każde zachowanie osoby starszej i silniejszej, które prowadzi
      do jej seksualnego podniecenia i zaspokojenia kosztem dziecka np.: ekshibicjonizm,
      uwodzenie, świadome czynienie dziecka świadkiem aktów płciowych, zachęcanie do
      rozbierania się i do oglądania pornografii, dotykanie miejsc intymnych lub zachęcanie do
      dotykania sprawcy, różne formy stosunku seksualnego, itp.
10. Pod pojęciem cyberprzemocy należy rozumieć przemoc z użyciem
      technologii informacyjnych i komunikacyjnych.
11. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiająca identyfikację dziecka.
12. Osobą odpowiedzialną za Politykę w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
       jest wyznaczony przez Dyrektora pracownik placówki sprawujący nadzór nad jej realizacją
       i monitorujący jej funkcjonowanie.

Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci

§ 1

1. Pracownicy Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych posiadają odpowiednią
    wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki
    ryzyka krzywdzenia dzieci (także z wykorzystaniem technologii informatycznej
    i komunikacyjnej).
2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pracownicy Zespołu Poradni
    Psychologiczno-Pedagogicznych podejmują rozmowę z rodzicami/prawnymi
    opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia
    i motywując do skorzystania z pomocy.
3. Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka poprzez obserwacje, rozmowy
    z dzieckiem, rodzicami, innymi pracownikami oraz instytucjami wspomagającymi ochronę
    dziecka aż do stwierdzenia braku jakichkolwiek czynników ryzyka.

Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka.

§ 1

1. W przypadku podjęcia przez pracownika Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
    podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki
    służbowej zawierającej dane dziecka, wskazanie źródła informacji o podejrzeniu krzywdzenia
    dziecka, uzyskanych informacjach lub/i zaobserwowanych symptomach.
2. Oryginał notatki umieszcza się w teczce indywidualnej dziecka.
3. Kopię sporządzonej notatki wraz z ustną informacją pracownik przekazuje w dniu jej
    sporządzenia lub następnym dniu roboczym Dyrektorowi Poradni lub koordynatorowi
    programu ochrony dzieci.

§ 2

1. Dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych lub koordynator programu ochrony
    dzieci wraz z osobą zgłaszającą w tym samym dniu podejmują decyzję dotyczącą
    dalszego postępowania w danej sprawie.
2. Rodzice/opiekunowie prawni dziecka są zapraszani do Zespołu Poradni Psychologiczno-
    Pedagogicznych przez pracownika, który podejrzewa krzywdzenie ich dziecka, podczas którego
    przedstawia posiadane na ten temat informacje.
3. Na podstawie wszystkich posiadanych informacji pracownik Zespołu Poradni Psychologiczno-
    Pedagogicznych wraz z Dyrektorem lub koordynatorem programu ochrony dzieci przed
    krzywdzeniem opracowują plan pomocy dziecku, zawierający wskazania dotyczące:
a) Działań podejmowanych przez Poradnię mających na celu zapewnienie dziecku
    bezpieczeństwa, w tym zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiednich
    instytucji;
b) Wsparcia oferowanego dziecku przez Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych –
     zwłaszcza pomocy psychologicznej;
c) Wskazania placówek świadczących specjalistyczną pomoc dzieciom, jeżeli istnieje taka
    potrzeba.
4. Plan pomocy dziecku jest przedstawiany rodzicom/opiekunom przez pracownika Zespołu Poradni
    Psychologiczno-Pedagogicznych, który zajmuje się dzieckiem, co do którego istnieje
    podejrzenie, że jest krzywdzone, z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.

§ 3

1. Pracownik Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych informuje rodziców/opiekunów
    o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji,
    w zależności od rodzaju sprawy.
2. Dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych składa zawiadomienie
    o podejrzeniu krzywdzenia do odpowiednich instytucji w zależności od rodzaju zgłaszanej
    sprawy:
a) do prokuratury lub policji w przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa na szkodę
    dziecka;
b) do Sądu Rejonowego, Wydziału Rodzinnego i Nieletnich
    w przypadku niewłaściwego wykonywania władzy rodzicielskiej, braku porozumienia
    między rodzicami w kwestiach dotyczących dziecka lub zagrożenia dziecka demoralizacją;
c) do przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego przesyłając formularz „Niebieska Karta
    – A”, przez co uruchamia procedurę w przypadku przemocy w rodzinie.
3. Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych 
    w punkcie poprzedzającym.
4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie
    zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.

§ 4

1. Przebieg interwencji jest odnotowywany w formie notatki w indywidualnej teczce dziecka.

§ 5

1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia dzieci przez pracownika Zespołu Poradni Psychologiczno-
    Pedagogicznych osoba, która zauważyła, zaobserwowała symptomy krzywdzenia dziecka,
    bądź dowiedziała się o tym od rodzica/prawnego opiekuna zobowiązana jest niezwłocznie
    powiadomić o tym Dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, a w przypadku
    jego nieobecności, osobę odpowiedzialną za realizację Polityki w Zespole Poradni
    Psychologiczno-Pedagogicznych.
2. Dyrektor rozpoznaje sytuację osobiście lub na jego polecenie osoba odpowiedzialna za
    realizację Polityki i sporządza notatkę służbową.
3. Dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych lub osoba odpowiedzialna
    za Politykę rozmawia o zauważonej sytuacji z rodzicami pokrzywdzonego dziecka
    i sporządza notatkę służbową.
4. Dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, w obecności osoby odpowiedzialnej
    za Politykę oraz wskazanego pedagoga lub psychologa poradni, prowadzi rozmowę
    z pracownikiem podejrzanym o krzywdzenie dziecka. Z rozmowy zostaje sporządzona notatka
    zawierająca listę osób uczestniczących, przebieg rozmowy, wnioski i postanowienia.
5. W przypadku podejrzenia przestępstwa popełnionego na szkodę dziecka Dyrektor:
    a) Przeprowadza osobne rozmowy: z pracownikiem Zespołu Poradni Psychologiczno-
    Pedagogicznych podejrzanym o krzywdzenie dziecka, dzieckiem (w obecności
    koordynatora programu ochrony dzieci) i jego rodzicami lub prawnymi opiekunami;
    czynności te są protokołowane;
    b) Składa powiadomienie do prokuratury lub na policję oraz kieruje sprawę do Komisji
    Dyscyplinarnej dla Nauczycieli przy Wojewodzie Śląskim, właściwy organ wszczyna
postępowanie;
    c) Do czasu wyjaśnienia sprawy przez odpowiednie organy podejrzany pracownik po pouczeniu
     i zobowiązaniu się do wyeliminowania negatywnych zachowań, podlega szczególnemu
     nadzorowi a jego praca jest monitorowana;
    d) Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych wdraża plan pomocy dziecku zgodnie
    z pkt.3 §2 niniejszego rozdziału.

§ 6

1. W sytuacji, gdy podczas wykonywania swoich czynności statutowych, pracownik Zespołu
    Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych posiądzie informację o podejrzeniu krzywdzenia
    dziecka przez rówieśnika/rówieśników lub osobę dorosłą na terenie szkoły/placówki, do której
    dziecko uczęszcza, zobowiązany jest do poinformowania o swoich podejrzeniach
    rodziców/prawnych opiekunów dziecka oraz Dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno-
    Pedagogicznych lub osobę odpowiedzialną za realizację Polityki w Poradni.
    O zaistniałym podejrzeniu pracownik Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
    sporządza notatkę, która zostaje umieszczona w indywidualnej karcie dziecka.
2. Pracownik Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, który powziął informację
    o podejrzeniu krzywdzenia dziecka informuje o tym fakcie szkołę/placówkę w osobie pedagoga
    szkolnego, psychologa szkolnego lub dyrektora szkoły/placówki. Z rozmowy z ww.
    osobami sporządza się notatkę służbową.
3. Pracownik, Dyrektor lub osoba odpowiedzialna za realizowanie Polityki
    w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych zobowiązani są do współpracy ze
    szkołą/placówką w zakresie zapobiegania krzywdzeniu dziecka zgodnie
    z realizowaną przez nich Polityką ochrony dzieci.

§ 7

1. W Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w miejscu widocznym
    (na korytarzu) dla rodziców/opiekunów oraz na stronie internetowej zamieszczone są informacje
    na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji (w tym sytuacji zagrożenia przemocą
    lub wykorzystania lub powzięcia podejrzenia lub informacji o krzywdzeniu dziecka) wraz
    z danymi teleadresowymi.
2. W miejscu widocznym w Poradni znajdują się także broszury, plakaty dostosowane do potrzeb 
    i możliwości poznawczych dzieci zawierające kwestie zgłaszania problemów przez dzieci
    pracownikom Poradni i/lub innym instytucjom np. informacje o telefonach zaufania.
3. Pracownicy Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych podczas wykonywania zadań
    służbowych zawsze informują dzieci i nastolatków w bezpiecznych warunkach
    i przyjaznej atmosferze o ich prawach oraz możliwościach uzyskania pomocy 
    w przypadku różnorodnych problemów, również w przypadku doznawania krzywdy.
4. Pracownicy Poradni podejmują działania psychoedukacyjne poprzez organizowanie warsztatów
    dla nauczycieli w zakresie m.in. rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci, ochrony dzieci
    przed krzywdzeniem i podejmowania interwencji w sytuacjach krzywdzenia dzieci. Zespół
    Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych prowadzi także warsztaty dla rodziców w zakresie 
    wychowania dzieci bez przemocy.

Rozdział IV
Zasady ochrony danych osobowych dziecka.

§ 1

1. Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach zgodnych z Rozporządzeniem
    Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016.
2. Zespół Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych posiada określoną Politykę Bezpieczeństwa
    Przetwarzania Danych Osobowych, która reguluje sposób zabezpieczania oraz warunki
    udostępniania i przetwarzania danych osobowych dziecka.
3. Pracownik Poradni ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które
    przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych
    przed nieuprawnionym dostępem.

§ 2

1. Dane osobowe dziecka są udostępniane jedynie za zgodą Dyrektora wyłącznie osobom
    uprawnionym i podmiotom na podstawie odrębnych przepisów.
2. Pracownik Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych jest uprawniony do przetwarzania
    danych osobowych w ramach Zespołu Interdyscyplinarnego powołanego w trybie ustawy
    z dniu 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

§ 3

1. Pracownik placówki może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub
    edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób
    uniemożliwiający identyfikację dziecka.

Rozdział V
Zasady ochrony informacji o dziecku i jego wizerunku

§ 1

1. Pracownik Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nie ma prawa udostępniać
    przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani o jego rodzinie
    czy sytuacji życiowej.
2. Pracownik Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nie wypowiada się
    w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekunów. Zakaz ten
    dotyczy także sytuacji, gdy pracownik Poradni jest przeświadczony,
    iż jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
3. W sytuacjach wyjątkowych Dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych lub
    wyznaczony przez niego pracownik może wypowiedzieć się  
    w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekunów – po
    wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
4. Podanie danych kontaktowych opiekuna dziecka przedstawicielowi mediów dopuszczalne
    jest jedynie w sytuacji jego wiedzy i zgody.
5. Pracownikowi Poradni nie wolno umożliwiać pracownikowi mediów utrwalenia wizerunku
    dziecka (filmowanie, robienie zdjęć, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Poradni bez
    pisemnej zgody jego opiekuna.

§ 2

1. W Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych nie utrwala się wizerunku dzieci
    w jakiejkolwiek formie do celów reklamowych czy promocyjnych
    (nie umieszcza się na ulotkach Poradni, plakatach czy też na stronie internetowej).
2. Pracownik Poradni może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub
    edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób
    uniemożliwiający identyfikację dziecka.

Rozdział VI
Zasady ochrony dostępu do Internetu

§ 1

1. Na terenie Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych dziecko nie ma

    możliwości swobodnego dostępu do Internetu.
2. Na terenie Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych możliwość wykorzystania
    przez dziecko technologii komputerowej dopuszczalna jest wyłącznie
    w trakcie prowadzonej przez specjalistę diagnozy lub terapii. W trakcie ww.
    czynności pedagog lub psycholog zawsze obecny jest razem z dzieckiem
    w gabinecie.
3. W przypadku podejrzenia skrzywdzenia dziecka z wykorzystaniem nowoczesnych
    technologii (korzystanie przez dziecko ze stron zawierających niebezpieczne treści,
    upublicznianie wizerunku dziecka w sposób krzywdzący lub ośmieszający go –
    cyberprzemoc) podejmuje się działania zgodnie z rozdziałem III niniejszego dokumentu.

Rozdział VII
Zasady bezpiecznych relacji personel placówki – dziecko

§ 1

1. Przestrzeganie tych zasad dotyczy wszystkich pracowników Zespołu Poradni
    Psychologiczno-Pedagogicznych oraz stażystów, praktykantów i wolontariuszy.
2. Pracownicy Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych starają się zadbać
    o komfort psychiczny dziecka; w przypadku, gdy dziecko nie chce zostać sam na sam
    z pracownikiem, istnieje możliwość przeprowadzenia badania/spotkania
    w obecności rodzica (decyzję podejmuje psycholog/pedagog).
3. Informacje o dziecku podawane są jedynie osobom upoważnionym

§ 2

1. W obszarach kontaktu fizycznego poza spontanicznym przytuleniem się dziecka do
    dorosłego, dotykiem w trakcie zabaw grupowych oraz w sytuacji ratowania życia czy
    zdrowia, kontakt fizyczny z dzieckiem nie jest uzasadniony.
2. Niedopuszczalne jest:
    – dotykanie dziecka bez obecności rodzica w sytuacjach niezwiązanych z diagnozą i terapią,
    ∙ stosowanie skracania dystansu, nieuzasadnionego dotyku, przemocy fizycznej
    ∙ erotyzacja relacji czy podejmowanie czynności seksualnych.
3. Zakładamy, że dzieci niesamodzielne w zakresie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
    przebywają w Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych pod opieką opiekunów
    prawnych.
4. W sytuacjach wyjątkowych udzielanie pomocy w tym zakresie może odbywać się wyłącznie
    w towarzystwie osoby trzeciej, z zadbaniem o granice dziecka i jego potrzeby intymności.

§ 3

1. Podczas rozmowy z dzieckiem nie wolno stosować komunikatów złośliwych, wulgarnych,
    agresywnych itp.
2. Komunikacja z dzieckiem nie może wzbudzać w nim poczucia winy, zagrożenia, obniżać
    poczucia własnej wartości, upokarzać, naruszać granic dziecka
3. Podczas dyscyplinowania dziecka rozumianego jako stawianie granic, motywowanie do
    wykonywania zadań czy zmiany zachowania niepożądanego niedopuszczalne jest:
    ∙ upokarzanie, poniżanie,
    ∙ fizyczne zachowanie agresywne, w tym izolowanie, uniemożliwianie realizacji potrzeb
    fizjologicznych
   ∙ wykorzystywanie przewagi psychicznej (wzbudzanie poczucie winy, krzyk, stosowanie 
    gróźb).

§ 4

    Podczas zajęć grupowych należy zadbać o zwracanie uwagi na wszystkie dzieci
    w równym stopniu, równe traktowanie w zakresie przywilejów, dawania zadań
    lub zwalniania z nich

§ 5

1. Kontaktowanie się z dziećmi – klientami Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
    za pomocą telefonu, poczty elektronicznej czy w sposób bezpośredni poza Zespołem
    Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych jest możliwe tylko w wypadkach uzasadnionych  
    wykonywaniem obowiązków służbowych i wyłącznie po ustaleniach z rodzicami dziecka
    oraz w stanie wyższej konieczności.
2. Kontakty te powinny być udokumentowane wpisem do kart indywidualnych i przy użyciu
    sprzętu służbowego.
3. Niedopuszczalne jest utrzymywanie kontaktów z dziećmi – klientami Zespołu Poradni
    Psychologiczno-Pedagogicznych w celu zaspokajania przez dorosłego własnych potrzeb
    społecznych lub emocjonalnych.

Rozdział VIII
Zasady rekrutacji osób ubiegających się o przyjęcie do pracy w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych

§ 1

Aby w jak największym stopniu zniwelować zagrożenia krzywdzeniem dzieci
przez pracowników Poradni rekrutacja osób ubiegających się o przyjęcie do pracy lub podjęcie
współpracy z Zespołem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w ramach wolontariatu
odbywać się będzie według ustalonych zasad, które obejmą:
1. Ocenę przygotowania kandydatów do pracy (dokumenty potwierdzające posiadane
    wykształcenie)
2. Uzyskanie informacji, czy dane kandydata do pracy/wolontariusza są zamieszczone
    w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym z dostępem ograniczonym.
3. Uzyskanie informacji z Centralnego Rejestru Orzeczeń Dyscyplinarnych.
4. Uzyskanie od kandydata zaświadczenia i niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego.

Rozdział IX
Monitoring stosowania Polityki

§ 1

1. Dyrektor Poradni wyznacza Panią: Annę Wala-Bałucką jako osobę odpowiedzialną za
    Politykę ochrony dzieci w placówce.
2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialne za monitorowanie
    realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie
    zmian w Polityce.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników
    Poradni, raz na rok, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi
    załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
4. W ankiecie pracownicy Poradni mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać
    naruszenia Polityki w placówce.
5. Rodzice mogą zgłaszać uwagi co do treści Polityki oraz jej realizacji
    w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych bezpośrednio pracownikowi lub
    Dyrektorowi Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych, lub pośrednio wypełniając
    ankietę ewaluacyjną. Pracownik, któremu zgłoszono uwagi dotyczące Polityki przekazuje
    je osobie monitorującej realizację Polityki
    w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych lub Dyrektorowi Zespołu Poradni
    Psychologiczno-Pedagogicznych.
6. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych
    przez pracowników placówki i rodziców ankiet.
    Na podstawie opracowanych wyników ankiet oraz informacji o zgłoszeniach od
    Rodziców sporządza raport z monitoringu, który następnie przekazuje
    Dyrektorowi Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.
7. Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom Zespołu Poradni
    Psychologiczno-Pedagogicznych nowe brzmienie Polityki.

Rozdział X
Przepisy końcowe

§ 1

1. Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
2. Ogłoszenie Polityki następuje poprzez odczytanie jej na posiedzeniu Rady Pedagogicznej,
    zawieszenie na tablicy ogłoszeń w korytarzu Poradni oraz zamieszczenie na stronie
    internetowej Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych.

MONITORING STANDARDÓW – ANKIETA

1. Czy wiesz, na czym polega program Chronimy Dzieci?
    □ tak
    □ nie
2. Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem, obowiązujące
    w Specjalistycznej Poradni Rodzinnej?
    □ tak
    □ nie
3. Czy zapoznałeś się z dokumentem Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem?
    □ tak
    □ nie
4. Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
    □ tak
    □ nie
5. Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci?
    □ tak
    □ nie
6. Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych
    w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika?
    □ tak
    □ nie
7. Czy masz jakieś uwagi lub sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci
    przed krzywdzeniem? Jakie?
    □ tak
    □ nie
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………

Zarządzenie nr ………………
Dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych
w Bielsku-Białej z dnia …………………………
w sprawie przyjęcia zasad zapewniających bezpieczne relacje między małoletnim
a personelem placówki

Na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zarządzam, co
następuje:

 

 

§ 1

 

Wprowadza się zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem
placówki, stanowiące załącznik do niniejszego Zarządzenia.

 

 

§ 2

 

Zarządzenie obowiązuje od 15 lutego 2024 r.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

(pieczęć i podpis dyrektora)

Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki

 

§ 1
Zasady ogólne

 

1. Zasadą, której przestrzeganie jest wymagane od personelu w odniesieniu do wszystkich
    czynności podejmowanych przez niego w jednostce, jest działanie dla dobra dziecka i w jego
    najlepszym interesie.

2. Personel placówki traktuje dziecko małoletnie z szacunkiem oraz uwzględnia jego godność
    i potrzeby.

3. Personel działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz
    swoich kompetencji.

4. Niedopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności niedozwolonych określonych
    w niniejszej procedurze, w jakiejkolwiek formie.

5. Zasady bezpiecznych relacji personelu z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników,
    pedagogicznych i niepedagogicznych.

§ 2

1. Osoby wymienione w § 1 ust. 5 niniejszej procedury zobowiązane są do utrzymywania
    profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat
    bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione
    i sprawiedliwe.
2. Osoby wymienione w § 1 ust. 5 procedury zobowiązane są do działania w sposób otwarty
    i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji ich zachowania.  

 § 3

Zasady komunikacji

Zasady komunikacji z małoletnimi:

Udzielaj odpowiedzi adekwatnych do wieku małoletniego i danej sytuacji.

– Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
– Nie jest dopuszczalne podnoszenie głosu na małoletniego w sytuacji innej niż wynikająca
  z zagrożenia bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.

§ 4

Zachowania niedozwolone wobec małoletnich

1. Nie jest dopuszczalne ujawnianie danych wrażliwych dotyczących małoletniego,
    wyszczególnionych w art. 9 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE)
    2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. sprawie ochrony osób fizycznych w związku
    z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz
    uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.Urz. UE.L. z 2016 r. Nr 119 poz. 1), obejmujących
    pochodzenie rasowe lub etniczne, poglądy polityczne, przekonania religijne lub
    światopoglądowe, przynależność do związków zawodowych oraz przetwarzania danych
    genetycznych, danych biometrycznych w celu jednoznacznego zidentyfikowania osoby
    fizycznej lub danych dotyczących zdrowia, seksualności lub orientacji seksualnej tej osoby.

2. Zachowania niedozwolone obejmują używanie wulgarnych słów, gestów oraz żartów,
    czynienie uwag, które stanowią lub mogą być odebrane jako nawiązywanie
    w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej.

3. W sytuacjach wymagających wykonania przez personel placówki czynności pielęgnacyjnych
    i higienicznych wobec małoletniego unikać należy innego niż niezbędny kontaktu fizycznego
    z małoletnim, w szczególności w przypadku udzielania pomocy małoletniemu w ubieraniu
    i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety.

4. Niedozwolone jest wykorzystywanie relacji wynikającej z władzy lub przewagi fizycznej
    (zastraszanie, przymuszanie, groźby).

5. Nie jest dozwolone utrwalanie wizerunku dziecka dla celów prywatnych poprzez
    filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie. Zakaz ten obejmuje także umożliwienie
    utrwalenia wizerunków małoletnich osobom trzecim. Wyjątkiem jest utrwalanie wizerunku
    na potrzeby placówki, na podstawie zgody udzielonej przez rodziców/prawnych opiekunów.

6. Nie jest dozwolone proponowanie dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani
    nielegalnych substancji, jak również używanie ich w obecności małoletnich.

7. Nie jest dozwolone nawiązywanie z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub
    seksualnych, lub mogących zostać uznane za posiadające takie właściwości. Obejmuje to
    także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie małoletnim treści erotycznych
    i pornograficznych.

§ 5

Zachowania niedopuszczalne w sieci i poza godzinami pracy

1. Nie jest dozwolone nawiązywanie kontaktów z małoletnimi uczęszczającymi do placówki
    poprzez przyjmowanie bądź wysyłanie zaproszeń w mediach społecznościowych.

2. Nie jest dozwolone utrzymywanie kontaktów towarzyskich z małoletnimi uczęszczającymi
    do placówki za pośrednictwem szeroko rozumianych sieci komputerowych i zewnętrznych
    aplikacji. Dopuszczalną formą komunikacji z małoletnimi i ich rodzicami lub opiekunami są
    kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy). Z kanałów tych nie należy korzystać poza
    godzinami pracy.

§ 6

Odpowiedzialność

   Złamanie zasad wymienionych w przedmiotowej procedurze jest podstawą odpowiedzialności
dyscyplinarnej lub karnej.

Zarządzenie nr ………………
Dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Bielsku-Białej
z dnia …………………………
w sprawie przyjęcia zasad zapewniających bezpieczne relacje między małoletnim
a personelem placówki

Na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zarządzam, co
następuje:
§ 1
Wprowadza się zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem
placówki, stanowiące załącznik do niniejszego Zarządzenia.
§ 2
Zarządzenie obowiązuje od 15 lutego 2024 r.
……………………………………
(pieczęć i podpis dyrektora)

Procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

§ 1

Definicje

Światowa Organizacja Zdrowia wskazuje, że krzywdzeniem jest każde zamierzone
i niezamierzone działanie lub zaniechanie działania jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako
całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają równe prawa i
swobody dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój. Wyróżnić można cztery formy
krzywdzenia osoby małoletniej:

  • przemoc psychiczną,
  • przemoc fizyczną,
  • zaniedbywanie,
  • wykorzystywanie seksualne małoletniego.

 

Wykorzystywanie seksualne dziecka to włączanie dziecka w aktywność seksualną, której nie jest
ono w stanie w pełni zrozumieć i udzielić na nią świadomej zgody, i/lub na którą nie jest
odpowiednio dojrzałe rozwojowo i nie może zgodzić się w ważny prawnie sposób, i/lub która
jest niezgodna z normami prawnymi lub obyczajowymi danego społeczeństwa.
Z wykorzystaniem seksualnym mamy do czynienia, gdy taka aktywność wystąpi między
dzieckiem a dorosłym lub dzieckiem a innym dzieckiem, jeśli te osoby ze względu na wiek bądź
stopień rozwoju pozostają w relacji opieki, zależności, władzy.

§ 2

Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego

Wśród przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę małoletniego
wyróżnić można przestępstwa wskazane w Ustawie z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j.
Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) w następujących regulacjach:

art. 197 (zgwałcenie i wymuszenie czynności seksualnej),
art. 198 (seksualne wykorzystanie niepoczytalności lub bezradności),
art. 199 (seksualne wykorzystanie stosunku zależności lub krytycznego położenia),
art. 200 (seksualne wykorzystanie małoletniego),
art. 200a (elektroniczna korupcja seksualna małoletniego),
art. 200b (propagowanie pedofilii),
art. 202 (publiczne prezentowanie treści pornograficznych).

__________________________________

* P. Masłowska, J. Podlewska, Interwencja prawna na rzecz dziecka krzywdzonego. Informator dla
profesjonalistów, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, Warszawa 2023.

Zgodnie z art. 304 § 2 Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeksu postępowania karnego
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1375 ze zm.) instytucje państwowe i samorządowe, które w związku ze
swą działalnością dowiedziały się o popełnieniu przestępstwa ściganego z urzędu, są
zobowiązane niezwłocznie zawiadomić o tym prokuratora lub policję oraz przedsięwziąć
niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do ścigania przestępstw lub do
czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby nie dopuścić do zatarcia śladów
i dowodów przestępstwa.

§ 3

Ważne sygnały

Pracownicy placówki zwracają szczególną uwagę na występowanie w zachowaniu małoletniego
sygnałów świadczących o krzywdzeniu, w szczególności o możliwości popełnienia przestępstwa
wskazanego w § 2. Uwagę pracownika powinny zwrócić przykładowo następujące zachowania:

  • dziecko ma widoczne obrażenia ciała (siniaki, poparzenia, ugryzienia, złamania kości
    itp.), których pochodzenie trudno jest wyjaśnić,
  •  podawane przez dziecko wyjaśnienia dotyczące obrażeń wydają się niewiarygodne,
    niemożliwe, niespójne itp., dziecko często je zmienia,
  • pojawia się niechęć przed udziałem w lekcjach uwzględniających ćwiczenia fizyczne,
  • dziecko nadmiernie zakrywa ciało, niestosownie do sytuacji i pogody,
  • dziecko wzdryga się, kiedy podchodzi do niego osoba dorosła,
  • dziecko boi się rodzica lub opiekuna,
  • dziecko boi się powrotu do domu,
  • dziecko jest bierne, wycofane, uległe, przestraszone,
  • dziecko cierpi na powtarzające się dolegliwości somatyczne: bóle brzucha, głowy,
    mdłości itp.,
  • dziecko moczy się bez powodu lub w konkretnych sytuacjach czy też na widok
    określonych osób,
  • nastąpiła nagła i wyraźna zmiana zachowania dziecka.

§ 4

Procedury postępowania

1. W przypadku uzyskania informacji o krzywdzeniu małoletniego lub podejrzenia
krzywdzenia małoletniego pracownik ma obowiązek:

  • wezwać pogotowie, jeżeli wystąpiło poważne uszkodzenie ciała, lub skonsultować się z
    pielęgniarką, jeżeli uszkodzenie nie wymaga natychmiastowej interwencji pogotowia,
  • poinformować o zdarzeniu lub swoich podejrzeniach co do krzywdzenia małoletniego
    dyrektora placówki,
  •  sporządzić notatkę służbową opisującą zdarzenie, w szczególności przyczynę
    wystąpienia podejrzenia o krzywdzeniu małoletniego.

2. Powiadamiając dyrektora o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego, pracownik:

  •  przedstawia formy i okoliczności krzywdzenia, które udało mu się ustalić, lub których
    wystąpienie podejrzewa,
  • informuje o zachowaniach i wypowiedziach dziecka wskazujących na doświadczenie
    krzywdzenia.

3. W przypadku gdy zachodzi podejrzenie popełnienia wobec małoletniego jednego
z przestępstw wskazanych w § 2:

  • dyrektor placówki składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, realizując
    obowiązek wynikający z art. 304 § 2 Kodeksu postępowania karnego,
  • dyrektor podejmuje niezbędne czynności do czasu przybycia organu powołanego do
    ścigania przestępstw lub do czasu wydania przez ten organ stosownego zarządzenia, aby
    nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa, o ile miało ono miejsce na
    terenie placówki,
  • dyrektor składa zawiadomienie na policję lub do prokuratury, korzystając z wzoru
    stanowiącego załącznik do niniejszej procedury.

Załącznik do Procedury podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego

Komenda Policji w Bielsku-Białej
bądź Prokuratura Rejonowa w Bielsku-Białej

 

Zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa

Niniejszym zawiadamiam, o możliwości popełnienia przestępstwa kwalifikowanego
z art. …………………………….* Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny
(t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.) na szkodę małoletniego ………………………………..**

Uzasadnienie

W uzasadnieniu należy opisać stan faktyczny, w szczególności, w jaki sposób pracownicy
placówki dowiedzieli się o przestępstwie popełnionym na szkodę małoletniego i jakie
okoliczności lub dowody świadczą o możliwości popełnienia przestępstwa.

W miarę możliwości, jeżeli okoliczności te stały się wiadome pracownikom placówki, należy
podać następującego dane dotyczące przestępstwa:

  • datę,
  • miejsce,
  • okoliczności przestępstwa,
  • imiona i nazwiska świadków,
  • materiał dowodowy o popełnieniu przestępstwa (np. dokumenty, wydruki, nagrania,
    zaświadczenia)

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 

(imię i nazwisko osoby zgłaszającej)

* Należy wpisać przestępstwo spośród wymienionych w § 2 Procedury. W razie braku możliwości dokonania
kwalifikacji przestępstwa – można tę część pominąć.
** Należy wpisać dane dziecka.

Procedura „Niebieskiej Karty”

Podstawa prawna:

  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury
    „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz.U. z 2023r.
    poz. 1870),
  • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 171 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach
    porządkowych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1266),
  • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
    (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 571).

Czym jest przemoc domowa?

Przemoc domowa to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie,
wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra
osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:

  • narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
  • naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
  • powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby
    cierpienie lub krzywdę,
  • ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub
    możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
  • istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia,
    poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji
    elektronicznej.

Natomiast przez osobę doznającą przemocy domowej należy rozumieć:

  • małżonka, także w przypadku gdy małżeństwo ustało lub zostało unieważnione, oraz jego
    wstępnych, zstępnych, rodzeństwo i ich małżonków,
  • wstępnych i zstępnych oraz ich małżonków,
  • rodzeństwo oraz ich wstępnych, zstępnych i ich małżonków,
  • osobę pozostającą w stosunku przysposobienia i jej małżonka oraz ich wstępnych,
    zstępnych, rodzeństwo i ich małżonków,
  • osobę pozostającą obecnie lub w przeszłości we wspólnym pożyciu oraz jej wstępnych,
    zstępnych, rodzeństwo i ich małżonków,
  • osobę wspólnie zamieszkującą i gospodarującą oraz jej wstępnych, zstępnych,
    rodzeństwo i ich małżonków,
  • osobę pozostającą obecnie lub w przeszłości w trwałej relacji uczuciowej lub fizycznej
    niezależnie od wspólnego zamieszkiwania i gospodarowania,
  • małoletniego

– wobec których jest stosowana przemoc domowa.

Przez osobę stosującą przemoc domową należy rozumieć pełnoletniego, który dopuszcza
się przemocy domowej.

Natomiast jako świadka przemocy domowej należy rozumieć osobę, która posiada
wiedzę na temat stosowania przemocy domowej lub widziała akt przemocy domowej (przy czym
małoletni będący świadkiem przemocy domowej wobec osób doznających przemocy domowej
również jest uważany za osobę doznającą przemocy domowej).

Cel wszczęcia procedury:

Podjęcie działań interwencyjnych mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa
uczniowi oraz najbliższym osobom z jego środowiska, co do których istnieje podejrzenie, że są
dotknięte przemocą domową.

Kiedy należy wszcząć procedurę „Niebieskie Karty”?

Wszczęcie procedury następuje w przypadku zaistnienia podejrzenia stosowania wobecucznia przemocy domowej. Podejmowanie interwencji na podstawie procedury „Niebieskiej
Karty” nie wymaga zgody osoby doznającej przemocy domowej ani osoby stosującej przemoc
domową.

Formularze:

  • formularz „Niebieska Karta – A” – wypełniany przez przedstawiciela poradni po
    uzyskaniu informacji o stosowaniu przemocy domowej wobec ucznia lub członka jego
    rodziny; wzór formularza „Niebieska Karta – A” stanowi załącznik nr 1 do
    Rozporządzenia,
  • formularz „Niebieska Karta – B” – przekazywany jest osobie, co do której istnieje
    podejrzenie, że jest dotknięta przemocą domową (jeżeli osobą doznającą przemocy
    domowej jest małoletni, formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje się rodzicowi,
    opiekunowi prawnemu lub faktycznemu, bądź w uzasadnionych przypadkach osobie
    najbliższej lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego, ale nie osobie
    podejrzewanej o stosowanie przemocy domowej); wzór formularza „Niebieska Karta –
    B” stanowi załącznik nr 2 do Rozporządzenia,
  • formularz „Niebieska Karta – C” – wypełniany przez członków grupy diagnostyczno-
    -pomocowej wobec osoby dotkniętej przemocą domową,
  • formularz „Niebieska Karta – D” – wypełniany przez członków grupy diagnostyczno-
    -pomocowej wobec osoby podejrzanej o stosowanie przemocy domowej.

Wszczęcie procedury następuje z chwilą wypełnienia formularza „Niebieska Karta – A”
w przypadku uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej lub zgłoszenia
dokonanego przez świadka przemocy domowej.

              Wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” następuje w obecności pełnoletniej osoby
doznającej przemocy domowej. Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy domowej
wobec małoletniego, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności rodzica,
opiekuna prawnego lub faktycznego (w tym, w miarę możliwości, z udziałem psychologa). Jeżeli
istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice,
opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności
pełnoletniej osoby najbliższej w rozumieniu art. 115 § 11 Ustawy Kodeks karny lub pełnoletniej
osoby wskazanej przez małoletniego.

              Jeżeli wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A” nie jest możliwe z powodu
nieobecności pełnoletniej osoby doznającej przemocy domowej, jej stanu zdrowia lub ze
względu na zagrożenie jej życia lub zdrowia, wypełnienie formularza „Niebieska Karta – A”
następuje niezwłocznie po nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z tą osobą lub po ustaniu
przyczyny uniemożliwiającej jego wypełnienie. Osoba wszczynająca procedurę podejmuje
działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie doznającej
przemocy domowej. Działania te polegają w szczególności na:

  • zapobieżeniu zagrożenia dla życia lub zdrowia osoby doznającej przemocy domowej,
    w tym informowaniu Policji lub Żandarmerii Wojskowej o okolicznościach
    uzasadniających zastosowanie art. 15aa (nakaz natychmiastowego opuszczenia wspólnie
    zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia lub zakaz zbliżania się do
    mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia) i art. 15 (podjęcie niezbędnych czynności
    przez funkcjonariusza policji, w tym możliwość zatrzymania osoby) Ustawy o Policji,
    a w przypadku żołnierzy pełniących czynną służbę wojskową – art. 18a i art. 18aa Ustawy
    o Żandarmerii Wojskowej i wojskowych organach porządkowych,
  • udzieleniu osobie doznającej przemocy domowej pierwszej pomocy przedmedycznej lub
    zapewnieniu pomocy medycznej,
  • zaspokojeniu podstawowych potrzeb, w tym udzieleniu wsparcia i poradnictwa,
    w szczególności od przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
    specjalistycznych ośrodków wsparcia dla osób doznających przemocy domowej,
    organizacji pozarządowych i stowarzyszeń działających na rzecz osób doznających
    przemocy domowej na podstawie Ustawy o działalności pożytku publicznego
    i o wolontariacie.

              Ponadto osoba wszczynająca procedurę dokonuje wstępnej diagnozy sytuacji w związku
z zaistnieniem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej i przeprowadza
rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej, a także, w miarę możliwości, z osobą stosującą
przemoc. Rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej przeprowadza się w warunkach
gwarantujących swobodę wypowiedzi, poszanowanie godności oraz zapewniających
bezpieczeństwo. Osobie doznającej przemocy domowej przekazuje się informacje w prostym,
przejrzystym i przystępnym dla niej języku, z uwzględnieniem stanu i okoliczności, które mogą
mieć wpływ na zdolność rozumienia i bycie rozumianym. W trakcie rozmowy z osobą stosującą
przemoc domową informuje się ją w szczególności o prawnokarnych konsekwencjach
stosowania przemocy domowej oraz wskazuje na konieczność zmiany sposobu postępowania.

              Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta – A” osobie doznającej przemocy domowej
przekazuje się formularz „Niebieska Karta – B”. (§ 6 ust. 1 Rozporządzenia). Jeżeli osobą
doznającą przemocy domowej jest małoletni, formularz „Niebieska Karta – B” przekazuje się
rodzicowi, opiekunowi prawnemu lub faktycznemu, a w przypadkach, gdy istnieje podejrzenie,
że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni
lub faktyczni, osobie najbliższej lub pełnoletniej osobie wskazanej przez małoletniego.
Formularza „Niebieska Karta – B” nie przekazuje się osobie stosującej przemoc domową.

              Wypełniony formularz „Niebieska Karta – A” niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni
roboczych od dnia wszczęcia procedury, przekazuje się do zespołu interdyscyplinarnego,
powołanego przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) (§ 7 ust. 1 Rozporządzenia). Kopię
wypełnionego formularza „Niebieska Karta – A” pozostawia się u wszczynającego procedurę.

Po przekazaniu formularza zespołowi interdyscyplinarnemu dalsze działania podejmowane są
już przez ten zespół.

               Wszystkie czynności podejmowane przez przedstawiciela placówki w ramach procedury
są dokumentowane w formie pisemnej. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa
oryginały dokumentów są przekazywane organom właściwym do prowadzenia postępowania
przygotowawczego.

Zawiadomienie organów ścigania

              Obowiązek taki powstaje z chwilą podjęcia uzasadnionego podejrzenia popełnienia
przestępstwa przemocy wobec ucznia. O zdarzeniu należy zawiadomić policję lub sąd rodzinny
właściwy według miejsca zamieszkania ucznia.

               Placówka jako podmiot zawiadamiający o popełnieniu przestępstwa jest informowana
przez organy ścigania o wszczęciu i zakończeniu zainicjowanego postępowania.

Zarządzenie nr ……………
Dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Bielsku-Białej
z dnia ……………………..
w sprawie przyjęcia zasad przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich oraz sposobów dokumentowania i zasad przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

Na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 4 i 8 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zarządzam,
co następuje:

§ 1

Wprowadza się zasady przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich oraz
sposoby dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów
lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

§ 2

Zarządzenie obowiązuje od dnia 15 lutego 2024 r.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                                                   (pieczęć i podpis dyrektora)

Zasady przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich oraz sposoby
dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub
zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

§ 1

1.  Standardy ochrony małoletnich obowiązujące w placówce podlegają przeglądowi
corocznie, w terminie ustalonym przez dyrektora placówki, każdorazowo w
sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu
małoletniego oraz w razie nowelizacji następujących aktów prawnych:

  • Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle
    seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.),
  • Ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.
    1359 ze zm.),
  • Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1138 ze zm.),
    w części określonej w Rozdziale XXV „Przestępstwa przeciwko wolności seksualnej
    i obyczajności”.


2.  Przegląd standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce, polega
na ustaleniu wypełniania przez standardy wymogów przepisów prawa
powszechnie obowiązującego, w szczególności art. 22c Ustawy, o której mowa
w ust. 1 pkt 1.
3.  Przeglądu standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce,
dokonuje dyrektor placówki, osoba przez niego upoważniona, lub służby prawne,
o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4 Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo
oświatowe
(t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.), jeżeli placówka jest objęta wspólną
obsługą.
4.  W przypadku, gdy przegląd, o którym mowa w ust. 3, wykaże niespełnianie przez
standardy ochrony małoletnich wymagań określonych w przepisach, o których
mowa w ust. 1, lub też standardy z innych przyczyn okazały się nieaktualne, lub
nieodpowiadające potrzebom ochrony małoletnich, dokonywana jest aktualizacja
standardów.
5.  Aktualizacji standardów ochrony małoletnich, obowiązujących w placówce,
dokonuje dyrektor placówki lub służby prawne, o których mowa w art. 10 ust. 1
pkt 4 Ustawy Prawo oświatowe, jeżeli placówka jest objęta wspólną obsługą.
6.  W przypadku aktualizacji standardów służby prawne, o których mowa w art. 10
ust. 1 pkt 4 Ustawy Prawo oświatowe, przygotowany projekt jest przyjmowany
przez dyrektora w drodze zarządzenia.

§ 2

  1. Każdy ujawniony lub zgłoszony incydent lub zdarzenie zagrażające dobru małoletniego,
    na temat którego placówka posiada wiedzę, zostaje odnotowany w księdze zdarzeń
    zagrażających dobru małoletniemu, której wzór stanowi załącznik do niniejszej procedury.

 

     2. Księdze zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu nadaje się kategorię archiwalną A.
         Kategorię tą należy uwzględnić w jednolitym rzeczowym wykazie akt, przyjętym odrębnym
         zarządzeniem dyrektora.

     3. Każdorazowy wpis do księgo zdarzeń zagrażających dobru małoletniemu uruchamia
         procedurę przeglądu i aktualizacji standardów ochrony małoletnich, o której mowa
         w § 1.

Załącznik do Procedury przeglądu i aktualizacji
standardów ochrony małoletnich oraz
sposobów dokumentowania i zasad przechowywania
ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń
zagrażających dobru małoletniego

Księga zdarzeń

zagrażających dobru małoletniego

L.p.

 

Opis zdarzenia

Data zdarzenia

Podjęte czynności

Opis podjętych przez organy zewnętrzne (jeśli miała miejsce interwencja organów zewnętrznych, np. policji, prokuratury

 

1.

 

 

   

2.

 

 

   

3.

 

 

   

4.

 

 

   

5.

 

 

   

Zarządzenie nr ………………
Dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Bielsku-Białej
z dnia …………………………
w sprawie przyjęcia zasad określających zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za
przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich,
a także zasad przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposobów
dokumentowania tej czynności

Na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 5 i 7 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zarządzam,
co następuje:

§ 1

Wprowadza się zasady określające zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za
przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady
przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposoby dokumentowania tej czynności,
stanowiące załącznik do niniejszego Zarządzenia.


§ 2

Zarządzenie obowiązuje od dnia 15 lutego 2024 r.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                                   (pieczęć i podpis dyrektora)

Zasady określające zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie
personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich, zasady
przygotowania personelu do ich stosowania oraz sposoby dokumentowania tej czynności

§ 1

1.  Przed nawiązaniem z daną osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do
      innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich
      lub z opieką nad nimi dyrektor uzyskuje informacje, czy dane tej osoby są
      zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób,
      w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania
      wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o
      wpisie w Rejestrze.
2.  Przez inną działalność związaną z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem
     małoletnich należy rozumieć w szczególności wykonywanie czynności związanych z
     organizacją wypoczynku małoletnich, wykonywanie umów cywilnoprawnych
     związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem małoletnich lub z opieką nad
     nimi.

§ 2

1.  Osobą odpowiedzialną za przygotowanie personelu placówki do stosowania standardów
     ochrony małoletnich jest dyrektor placówki. Dyrektor może upoważnić wyznaczoną przez
     siebie osobę do przygotowania personelu placówki do stosowania standardów ochrony
     małoletnich.
2. Osoba upoważniona przez dyrektora, o której mowa w ust. 1, musi legitymować się co
    najmniej 10-letnim doświadczeniem w pracy z osobami małoletnimi, uzyskanym
    w jednostkach oświaty, leczniczych lub pomocy społecznej. Dodatkowo musi posiadać
    niezbędną wiedzę pozwalającą na przeprowadzenie szkoleń pracowników placówki,
    obejmującą następujące zagadnienia:

  • rozpoznawanie symptomów krzywdzenia małoletnich,
  • procedury interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia małoletnich,
  • odpowiedzialność prawna pracowników placówki zobowiązanych do podejmowania
    interwencji w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletnich,
  • stosowanie procedur „Niebieskie Karty”.

 

3. Szkolenia, o których mowa w ust. 2, są organizowane raz w roku, w terminie
    wskazanym przez dyrektora.
4. Osoba, o której mowa w ust. 1, zapoznaje pracowników ze standardami ochrony
    małoletnich oraz odbiera od każdego zatrudnionego pracownika oświadczenie o zapoznaniu
    się ze standardami ochrony małoletnich, obowiązującymi w placówce.
5. Pracownicy nowozatrudnieni w placówce są zapoznawani ze standardami
    w pierwszym tygodniu pracy i w tym czasie jest od nich odbierane oświadczenie,
    o którym mowa w ust. 4.
6. Osoba, o której mowa w ust. 1, bierze udział w rekrutacji pracowników i w jej trakcie
    ocenia przygotowanie kandydata do pracy z małoletnimi.
7. Osoba, o której mowa w ust. 1, jest odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń
    o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia.

Załącznik nr 1
do Procedury określającej
zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej
za przygotowanie personelu placówki do
stosowania standardów ochrony małoletnich,
zasady przygotowania personelu do ich stosowania
oraz sposoby dokumentowania tej czynności

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                                                                     . . . . . . . . . . . . . . . . .
(pieczęć placówki)                                                                                                       (miejscowość, data)

 

 

Upoważnienie do przygotowania personelu placówki do stosowania
standardów ochrony małoletnich

Na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 5 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (t.j. Dz.U. z 2023 r.
poz. 1304 ze zm.) oraz § 2 ust. 1 Zarządzenia w sprawie przyjęcia zasad określających zakres
kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki do stosowania
standardów ochrony małoletnich, zasad przygotowania personelu do ich stosowania oraz
sposobów dokumentowania tej czynności

– upoważniam Panią . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .     do przygotowania
personelu placówki do stosowania standardów ochrony małoletnich.

 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

(podpis dyrektora)

 

Odebrałam/odebrałem:    . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                               (podpis upoważnionego)

Załącznik nr 2
do Procedury określającej
zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej
za przygotowanie personelu placówki do
stosowania standardów ochrony małoletnich,
zasady przygotowania personelu do ich stosowania
oraz sposoby dokumentowania tej czynności

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .                                                                                       (miejscowość, data)


Oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich

 

        Oświadczam, że zapoznałam/zapoznałem się ze standardami ochrony małoletnich
obowiązującymi w Zespole Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Bielsku-Białej
i zostałam/zostałem poinstruowana/poinstruowany o konieczności i zasadach ich stosowania.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . .. .. . . . 
                                                                                                                              (podpis pracownika)

Zarządzenie nr ………………
Dyrektora Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Bielsku-Białej
z dnia ……………………………
w sprawie przyjęcia zasad i sposobu udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym
lub faktycznym standardów ochrony małoletnich do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

 

               Na podstawie art. 22c ust. 1 pkt 6 Ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu
zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.) zarządzam,
co następuje:

§ 1

               Wprowadza się zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub
faktycznym standardów ochrony małoletnich do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania,
stanowiące załącznik do Zarządzenia.

§ 2

Zarządzenie obowiązuje od dnia 15 lutego 2024 r.


. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                                                                                        (pieczęć i podpis dyrektora)

Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym
standardów ochrony małoletnich do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

            § 1

1.  Dokumentacja składająca się na standardy ochrony małoletnich jest dostępna na
     stronie internetowej placówki.
2.  Rodzice/opiekunowie prawni małoletnich są informowani o adresie strony
      internetowej placówki, o której mowa w ust. 1, przy podpisywaniu umowy
      z placówką oraz każdorazowo w czasie spotkań z personelem placówki.
3.  Na życzenie rodziców/opiekunów prawnych standardy ochrony małoletnich są
     udostępniane w formie papierowej. Udostępnienie w tej formie jest możliwe raz
     w ciągu roku szkolnego.

§ 2

                     Obowiązkiem rodziców/opiekunów prawnych jest zaznajomienie się ze standardami
i wynikającymi z nich zasadami ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.