Pytania i odpowiedzi
Czy usługi w Poradni są płatne?
Nie. Poradnia jest placówką oświatową i wszystkie usługi oferowane przez Poradnię są bezpłatne i dobrowolne.
Jaki jest czas oczekiwania na wizytę?
Czas oczekiwania jest uzależniony przede wszystkim od zgłaszanego problemu a także od momentu w trakcie roku szkolnego w którym dziecko jest zgłoszone.
Największe nasilenie obserwujemy w ostatnich miesiącach roku szkolnego,,pod koniec semestru oraz w sierpniu. Związane jest to bezpośrednio z okresem rekrutacji do przedszkoli,szkół i placówek. Najdłuższy okres oczekiwania na termin mają rodzice dzieci przedszkolnych i trwa ok. 3-4 mies.
Kto może korzystać z usług Poradni?
Z usług poradni mogą korzystać dzieci i uczniowie wraz z rodzicami, prawni opiekunowie, pełnoletni uczniowie i nauczyciele.
Poradnia zgodnie ze swoimi zadaniami statutowymi przyjmuje dzieci i młodzież od urodzenia aż do ukończenia edukacji szkolnej.
Warunkiem przyjęcia jest uczęszczanie do przedszkoli ,szkół i placówek i ośrodków działających na terenie Bielska- Białej.
W przypadku dzieci nie uczęszczających jeszcze do przedszkola decyduje adres zamieszkania na terenie miasta.
W jaki sposób należy dziecko zgłosić na wizytę?
Wizytę dziecka, ucznia zgłaszają rodzice lub opiekunowie Jeżeli uczeń jest pełnoletni może sam się zgłosić do Poradni. Wizytę należy zgłaszać internetowo poprzez formularz w zakładce „Umów wizytę” lub osobiście w sekretariacie Poradni.
Czy wniosek o wydanie orzeczenia wymaga podpisu obojga rodziców?
Nie, jednak rodzic składający wniosek o wydanie opinii lub orzeczenia podpisuje składając wniosek oświadczenie iż posiada pełnię władz rodzicielskich a drugi z rodziców został o tym fakcie poinformowany. W przypadku braku zgody potrzebne będzie rozstrzygnięcie sądowe.
W jaki sposób opinia po badaniach w poradni jest przekazywana szkole?
Na wniosek rodzica lub opiekuna prawnego może zostać sporządzona pisemna opinia po zakończeniu procesu diagnostycznego. Na wniosek rodzica (prawnego opiekuna) bądź pełnoletniego ucznia poradnia może przekazać kopię opinii do szkoły lub placówki.
Komu przysługuje orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania?
Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania przysługuje uczniom, którego stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Warunkiem uzyskania orzeczenia jest przedłożenia zaświadczenia lekarskiego (druk do pobrania na stronie poradni), od lekarza u którego uczeń na stałe się leczy.
Poradnia zastrzega sobie prawo do ewentualnego uzupełnienia przedłożonej dokumentacji.
Jaki jest czas oczekiwania na wydanie opinii?
Opinię przygotowuje zespół specjalistów po zakończeniu całego procesu diagnostycznego na wniosek rodziców, opiekunów prawnych lub pełnoletniego ucznia.
Opinia powinna być wystawiona do 30dni od daty złożenia wniosku.
Czy w ZPPP można uzyskać kompleksową diagnozę psychologiczną, pedagogiczną logopedyczna oraz integracji sensorycznej?
Tak w ZPPP jest taka możliwość jeśli istnieją wskazania do wykonania poszczególnych badań, np. po konsultacji ze specjalista w poradni.
Co jest potrzebne, by uzyskać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane jest na wniosek pełnoletniego ucznia, rodziców lub prawnych opiekunów dziecka. Do wniosku niezbędne jest dołączenie zaświadczenia o aktualnym stanie zdrowia dziecka.
Ważne: Zespół specjalistów poradni na po zakończeniu procesu diagnozy, na podstawie zgromadzonej pełnej dokumentacji:
– wniosek rodzica lub opiekuna prawnego,
– pełen pakiet badań psychologiczno- pedagogicznych (w razie potrzeby także badanie logopedyczne i inne),
– zaświadczenie lekarskie,
– opinia z placówki, gdzie dziecko uczęszcza,
wydaje decyzję o rodzaju kształcenia dla dziecka.
Dokument może być wydany od momentu skończenia przez dziecko 2,5 – 3 roku życia do czasu ukończenia nauki w szkole ponadpodstawowej.
Na jaki okres wydawane jest orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego?
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane jest na jeden etap edukacyjny, np. okres przedszkolny, etap klas 1-3 itd.
Na jaki okres wydawane jest opinia o wczesnym wspomaganiu rozwoju?
Pomoc w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka organizowana jest od chwili wykrycia niepełnosprawności dziecka do najczęściej – podjęcia przez to dziecko nauki w szkole, choć nie zawsze jest taka potrzeba- jest to okres maksymalny, opinia może być wydana na krótszy czas.
Czym się różni orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego od opinii o wczesnym wspomaganiu rozwoju?
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego regulowane są różnymi przepisami prawa oświatowego i stanowią dwa niezależne źródła pomocy dla dziecka. Realizacja zajęć w ramach WWR może odbywać się w innej placówce, gdzie powołany został zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Pomoc taka możliwa jest od chwili wykrycia niepełnosprawności u dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole. Przedszkole albo szkoła są zobowiązane realizować zalecenia z orzeczenia.
Dziecko z niepełnosprawnością może korzystać ze wsparcia w ramach obu tych form pomocy, np. dziecko w wieku przedszkolnym może korzystać z zajęć wczesnego wspomagania rozwoju np. w poradni psychologiczno- pedagogicznej i mieć równolegle zajęcia w przedszkolu, do którego chodzi na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Gdzie można realizować pomoc w ramach WWR?
Opinia o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego regulowane są różnymi przepisami prawa oświatowego i stanowią dwa niezależne źródła pomocy dla dziecka. Realizacja zajęć w ramach WWR może odbywać się w innej placówce, gdzie powołany został zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Pomoc taka możliwa jest od chwili wykrycia niepełnosprawności u dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole. Przedszkole albo szkoła są zobowiązane realizować zalecenia z orzeczenia.
Dziecko z niepełnosprawnością może korzystać ze wsparcia w ramach obu tych form pomocy, np. dziecko w wieku przedszkolnym może korzystać z zajęć wczesnego wspomagania rozwoju np. w poradni psychologiczno- pedagogicznej i mieć równolegle zajęcia w przedszkolu, do którego chodzi na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Na jak okres wydawana jest opinia dotycząca specyficznych trudności w uczeniu się (dysleksja)?
Opinia taka wydawana jest jednorazowo, ważna jest na wszystkie etapy edukacyjne, do końca okresu edukacji danego ucznia.
Czy w Poradni przyjmują lekarze np. psychiatra/ neurolog?
Nie. Zespół Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej jest placówką oświatową, nie zatrudnia lekarzy.
Czy można uzyskać opinię o specyficznych trudnościach w uczeniu się w szkole ponadpodstawowej?
Tak. W uzasadnionych okolicznościach, opinia może być wydana po ukończeniu szkoły podstawowej, na wniosek rodziców (opiekunów prawnych) lub pełnoletniego ucznia oraz na wniosek nauczyciela lub szkolnego specjalisty z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, którzy prowadzą zajęcia z uczniem w szkole.
Jak długo trwa badanie psychologiczno- pedagogiczne?
Długość procesu diagnozy uzależniony jest od rodzaju problemu, z jakim zgłoszone jest dziecko. Diagnoza psychologiczno- pedagogiczna: jest na ogół przeprowadzona podczas jednej lub dwóch wizyt. Czas trwania obu badań to około 2,5 godziny.
Czym zajmuje się psycholog diagnosta?
Psycholog sporządza diagnozę psychologiczną na podstawie przeprowadzonego wywiadu oraz odpowiednio dobranych testów. Proponuje formy i metody pomocy, np. wsparcie psychologiczne lub psychoterapeutyczne, w razie potrzeby dodatkowe konsultacje specjalistyczne np. logopedyczną, z lekarzem specjalistą neurologiem, psychiatrą.
Na czym polega diagnoza integracji sensorycznej?
Przeprowadzenie diagnozy procesów integracji sensorycznej rozpoczyna się od wywiadu na dotyczącego rozwoju począwszy od najwcześniejszych etapów życia dziecka z rodzicami/ opiekunami. Diagnosta/ terapeuta SI także pyta o informacje na temat codziennego funkcjonowania dziecka, przeprowadza odpowiednie testy. Badania przeprowadzane są w ramach 1-3 wizyt w zależności od potrzeb.
Czym zajmuje się logopeda i na czym polega diagnoza logopedyczna?
Logopeda jest specjalistą, który zajmuje się diagnoza i terapia zaburzeń mowy i komunikacji.
Diagnoza przeprowadzana jest na podstawie danych z obserwacji i wywiadu, prób oraz testów językowych. Jeśli istnieje taka potrzeba, na podstawie badań uzupełniających (na przykład laryngologicznych, foniatrycznych, neurologicznych, ortodontycznych, audiologicznych, psychologicznych, pedagogicznych).
Czym zajmuje się pedagog? Na czym polega diagnoza pedagogiczna?
Pedagog przeprowadza diagnozą pedagogiczną oraz może prowadzić terapię pedagogiczną indywidualną i grupową. Zajmuje się doradztwem w zakresie rozwijania umiejętności uczenia się. W ramach diagnozy pedagogicznej bada poziom umiejętności przedszkolnych i szkolnych, wiadomości, sprawności grafomotorycznej dziecka odnosząc do norm wiekowych.
Czym zajmuje psychoterapeuta?
Psychoterapeuta, to specjalista, który ukończył kurs psychoterapii, pracuje wspólnie z klientem nad usunięciem symptomów chorobowych i rozwojem osobowości. Celem pracy terapeutycznej jest zdobycie większej samoświadomości, czyli między innymi, zrozumienie przyczyn czyjegoś zachowania, motywacji, emocji. Jest to proces, który opiera się na zamierzonym i systematycznym działaniu przy użyciu wypróbowanych metod, którego skutkiem ma być poprawa funkcjonowania człowieka w jego otoczeniu i zredukowanie trudności emocjonalnych i społecznych. Psychoterapia wymaga od pacjenta zgody, motywacji do zmiany i współpracy. Psychoterapeuta poddaje swoją pracę superwizji.
Czy w poradni rodzice mogą sami spotkać się z psychologiem/psychoterapeutą?
Tak. Rodzice mogą skorzystać z konsultacji i porady. W trakcie trwania pomocy psychologicznej i psychoterapeutycznej, terapeuta ma prawo nie łamiąc zasad dyskrecji, poinformować rodziców/ opiekunów prawnych o własnych wnioskach i ewentualnych zaleceniach dla nich.
Skoro potrzebne jest zaświadczenie od lekarza specjalisty (np. neurologa lub psychiatry) dlaczego nie ma lekarza w poradni?
ZPPP nie jest placówką medyczną lecz oświatową.
Czy można zapisać dziecko na zajęcia indywidualne z psychologiem w poradni bez żadnych orzeczeń/opinii?
Można zgłosić się na konsultacje z psychologiem (formularz zgłoszenia online), który po przeprowadzeniu wywiadu i rozeznaniu problemu zaproponuje formy pomocy dziecku i rodzinie.
Jak dziecko przygotować do wizyty w poradni?
Warto z dzieckiem odpowiednio wcześniej porozmawiać, powiedzieć dziecku dokąd i w jakim celu idzie – stosownie do wieku. W przypadku wizyty w celu przeprowadzenia badania warto pamiętać i wyposażyć dziecko w okulary, aparat słuchowy jeśli ich używa. Dziecko podczas badania powinno być zdrowe.
Na czym polegają zajęcia TUS?
Skrót TUS oznacza trening umiejętności społecznych. Jest to trening prowadzony w grupie, w ramach którego prowadzący stwarzają okoliczności i pomagają uczestnikom uczyć się umiejętności ważnych w codziennym życiu, w różnych sytuacjach społecznych m.in.: rozpoznawanie i radzenie sobie z emocjami, zawieranie znajomości, uważne słuchanie, zadawanie pytań itp. Zajęcia przeznaczone są najczęściej dla dzieci i młodzieży w wieku 3/4-17 lat, które mają trudności w funkcjonowaniu społecznym. Pomocne są w terapii dzieci i młodzieży z autyzmem, zaburzeniami zachowania, ADHD, Zespołem Downa. Z treningu mogą także skorzystać dzieci nieśmiałe, przejawiające zaburzenia lękowe.