Zespół orzekający
Przy poradniach działają zespoły orzekające. Są to grupy specjalistów, którzy kwalifikują dzieci i młodzież do kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego oraz wydają opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju.
ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY WYDAJE NASTĘPUJĄCE RODZAJE ORZECZEŃ:
- Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie lub zagrożonej niedostosowaniem, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy
- Orzeczenie o potrzebie indywidualnego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego
- Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły
- Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu głębokim
- Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
PROCEDURY PRZYZNAWANIA ORZECZEŃ O POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO LUB NAUCZANIA INDYWIDUALNEGO ORAZ OPINII O POTRZEBIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU DZIECKA:
- Kwalifikacja do kształcenia specjalnego, nauczania indywidualnego lub wczesnego wspomagania rozwoju dotyczy dzieci i młodzieży z rejonu działania Poradni i przebiega w oparciu o procedury Zespołu Orzekającego.
- Specjaliści poradni po wnikliwej, wieloaspektowej diagnozie psychologiczno-pedagogicznej oraz konsultacjach medycznych, na wniosek rodziców lub prawnych opiekunów, wydają orzeczenie lub opinię.
- Wnioski znajdują się w sekretariatach poszczególnych poradni wchodzących w skład ZPPP oraz na ich stronach internetowych. Pracownicy pedagogiczni mogą pomóc rodzicom w wypełnieniu wniosku.
- Dyrektor Poradni powołuje dla każdego dziecka Zespół Orzekający w celu rozpatrzenia wniosku.
- O terminie posiedzenia Zespołu Orzekającego rodzic jest powiadamiany.
- Decyzja podjęta na posiedzeniu Zespołu Orzekającego zostaje przekazana w formie pisemnej jako orzeczenie lub opinia. Stanowią one podstawę do objęcia dziecka odpowiednią formą pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Orzeczenia do kształcenia specjalnego przysługują dzieciom z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, narządów zmysłów ( wzroku, słuchu ), z autyzmem oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi. W przypadku niepełnosprawności wzroku, słuchu oraz autyzmu kwalifikacja do kształcenia specjalnego prowadzona jest przez Specjalistyczną Poradnię dla Dzieci z Wadą Wzroku Słuchu i Autyzmem.
- Orzeczenia do kształcenia specjalnego przysługują również dzieciom i młodzieży zagrożonych niedostosowaniem lub niedostosowanych społecznie.
- Nauczanie indywidualne przyznaje się uczniom, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
- Nauczanie indywidualne przyznaje się na podstawie zaświadczenia od lekarza specjalisty. Druk zaświadczenia można pobrać ze stron internetowych poszczególnych Poradni wchodzących w skład ZPPP.
- W przypadku starania się o orzeczenie lub opinię niezbędny jest osobisty kontakt rodzica lub prawnego opiekuna z pracownikiem pedagogicznym Poradni.
WYMAGANE DOKUMENTY:
- Wniosek rodziców lub prawnych opiekunów (druk do pobrania)
- Zaświadczenie lekarskie o aktualnym stanie zdrowia w przypadku ubiegania się o orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego (druk do pobrania)
W przypadku uczniów Szkół Branżowych i Technikum, którzy realizują praktyki zawodowe lub przedmioty zawodowe konieczna jest uprzednia konsultacja z Dyrektorem szkoły i lekarzem Medycyny Pracy, odnośnie braku przeciwskazań do realizacji praktycznej nauki zawodu na czas nauczania indywidualnego. Zaświadczenie od lekarza Medycyny Pracy jest wymagane przy składaniu dokumentów na Zespół Orzekający.
- Aktualną opinię szkoły
Uwaga:
Orzeczenie o potrzebie nauczania indywidualnego nie może być wydane na okres krótszy niż 30 dni.